روش های کم هزینه برای بازاریابی
سامانه انتظار تلفنی را به روشی برای درآمد تبدیل کنید.
مشتریان از منتظر ماندن نفرت دارند. اگر از سیستمهای پاسخگوی تلفنی استفاده میکنید و مشتریان باید مدت زمانی را منتظر بمانند تا بتوانند با فرد موردنظر صحبت کنند، از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. در لحظات انتظار بهجای پخش یک موزیک دلنشین، به معرفی محصولات و خدمات شرکت بپردازید.
در زمانهایی که شرکت تعطیل است بهجای آنکه از مشتری بخواهید پیام خود را بگذارد میتوانید به معرفی شرکت و محصولات پرداخته و بعد از او بخواهید پیام بگذارد. در تهیه پیام مناسب این را به یاد داشته باشید که مشتریان بسیار پرمشغله اند. از گفتن مقدمه و یا مطالبی که مشتری از آن اطلاع دارد پرهیز کنید و مستقیما به توضیح درمورد خدمات و محصولات بپردازید.
پیام را تا جایی که امکان دارد کوتاه و قابلفهم تهیه کنید. از جملاتی که حالت شعاری دارند دوری نمایید. مشتریان هیچگاه فرصت ندارند تا مثلا ۱۰ دقیقه به توضیحات ضبط شده شما گوش دهند. برای جذاب تر شدن پیام میتوانید آن را با موسیقی ملایمی همراه کنید.
اگر توانایی استفاده از دستگاههای باهزینه بالای پاسخگوی تلفنی را ندارید میتوانید از نرمافزارهایی که برای اینکار درنظر گرفته شده اند استفاده کنید.
از لباسهای رسمی استفاده نمایید.
بسیار جالب است که مردم برای افرادی که لباس فرم پوشیدهاند احترام بیشتری قائل هستند زیرا احساس میکنند که آنها افراد تصمیمگیرنده و با اهمیتی هستند. تصور کنید که میخواهید با هواپیما مسافرت کنید. اگر ببینید خلبان یک تیشرت معمولی پوشیده است چه احساسی به شما دست میدهد؟ آیا اطمینان مسافران کمتر نخواهد شد؟
اگر شما و کارکنان با لباس نامناسب در محل کار حضور پیدا کنید شاید باعث تاثیر ناخوشایندی روی دیگر افراد بگذارد. البته تهیه لباس فرم معمولا هزینه زیادی دارد، ولی میتوان آنرا بخشی از هزینه بازاریابی در نظر گرفت. البته اگر نمیتوانید لباس فرم تهیه کنید، لااقل میتوانید نوع خاصی از لباس با رنگی مشخص به تن کنید.
حتی مشاغل بسیار کوچک میتوانند از این روش استفاده نمایند. مشتریان وقتی شما و کارکنان را ببینند که با لباسهایی مناسب و یکدست در محل کار حضور دارند، احساس آرامش و امنیت خواهند کرد.
از بستهبندی محصولات و خدمات بهترین بهره را ببرید.
تمرکز روی بسته بندی محصولات و خدمات یکی از بهترین روش های بازاریابی هوشمندانه می باشد. بسیاری از مشاغل محصولات خود را در جعبه یا بسته بندی خاصی ارائه میکنند. بسته بندی ممکن است یک کیسه ساده باشد و یا حتی جعبه چوبی گرانقیمت خاص. تاثیر بسته بندی محصولات روی رفتار مصرف کننده غیرقابل انکار می باشد. وقتی مشتری محصولی را خریداری میکند معمولا آنرا به دیگران هم نشان میدهد. اگر از جعبه یا بستهبندی خاصی استفاده میکنید چرا آن را بهعنوان فرصتی برای فروش بیشتر در نظر نگیرید؟
حتی اگر از کیسه پلاستیکی استفاده میکنید میتوانید روی آن، نام فعالیت و لوگوی شغل خود و ساعات کاری و تلفن تماس و حتی محصولات و خدمات را چاپ نمایید. ایده سودآور دیگر قرار دادن کاغذ معرفی محصولات دیگر در بستهبندی تمامی محصولات است. اگر فردی از شما خرید کرد، به احتمال زیاد مجددا خرید خواهد کرد و حتی شاید شما را به دوستان خود معرفی نماید.
نحوه معرفی شرکت خود
برای معرفی شرکت به افراد، ابتدا باید بازار هدف را شناسایی کرد. تحلیل درست و دقیق از نیازهای بازار، می تواند در جهت دادن چشم انداز شرکت نقش به سزایی داشته باشد. شناسایی رقبا در بازار می تواند در نوآوری و خلاقیت برای معرفی محصولات موثر باشد. پس از این موارد، مهم ترین گام، اطلاع رسانی به بازار با استفاده از ابزارهای پر مخاطب در دسترس عامه می باشد. شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، وبسایت، کاتالوگ ها و بروشورها، همکاری با اینفلوئنسرها و … از مهم ترین راه های ارتباط با مخاطب می باشد.
نحوه معرفی محصول به مشتری
تمام نکاتی که در مورد معرفی شرکت بیان شد، برای معرفی محصول نیز صادق است. در این راستا باید از نیروهای انسانی توانمند برای معرفی محصول و اطلاع رسانی در بازار بهره برد.
یکی از روش های بازاریابی و تبلیغات برای محصول این است که هدف و نوع خدمات یا محصول خود را به وضوح و در کوتاهترین حالت ممکن بیان نمایید. مثلا سعی کنید ذهن مخاطب را با یک سوال درگیر کنید. سوالی که پاسخ آن بله یا خیر است. این اطمینان را به او بدهید که می توانید هر سوال دیگرش را نیز پاسخ دهید. ارتباط مستقیم و مستمر با بازار و نیازهای کاربران می تواند در انتخاب بهترین روش بازاریابی و تبلیغات بسیار راهگشا باشد.
برچسب: ،